Hoe herken je problemen in de Sensorische Integratie?


Bij sommige kinderen verloopt de verwerking van informatie die vanuit de zintuigen binnen komt niet zo vanzelfsprekend en soepel als het eigenlijk zou moeten waardoor allerlei activiteiten in het dagelijks leven moeizaam verlopen. Zij nemen informatie rommelig waar, ervaren sensorische informatie sterker of juist minder sterk dan hun leeftijdsgenootjes. Binnenkomende informatie wordt niet goed aan elkaar gekoppeld, waardoor adequaat reageren moeizaam is, zoals:

Bij problemen met aanraking:
- raakt van streek tijdens verzorging bv. douchen en tanden poetsen.
- vermijdt lopen op blote voeten,vooral in zand.
- raakt voortdurend bepaalde voorwerpen of mensen aan.
- krimpt ineen als hij wordt aangeraakt.

Bij problemen met beweging en evenwicht:
- wordt angstig als zijn voeten van de grond komen.
- is bang voor hoogtes en om te vallen.
- zoekt beweging op zoals voortdurend rond willen draaien en bewegen.

Bij problemen met visuele informatie:
- snel afgeleid door visuele informatie.
- hekel aan fel licht.

Bij problemen met auditieve informatie:
- hekel aan onverwachte/ harde geluiden zoals brommers, stofzuiger, kinderen.
- houdt handen over de oren om deze te beschermen tegen geluid.
- snel afgeleid door geluiden in de omgeving.
- kan niet werken als er achtergrondgeluiden zijn.
- lijkt niet te reageren op geluiden.
- geniet van vreemde geluiden, maakt graag harde geluiden.

Bij problemen met smaak en geur:
- eet alleen voedsel met bepaalde smaken en beperkt zich tot voedsel met een bepaalde structuur/temperatuur.
- toont sterke voorkeur voor bepaalde geuren en smaken.
- kauwt of likt aan niet eetbare voorwerpen.

Problemen in de Sensorische Integratie

Problemen in de sensorische informatieverwerking komen in allerlei gradaties voor, van heel licht tot zwaar, en zijn per kind verschillend. Ook kunnen deze problemen voorkomen naast bv. ADHD, stoornis in het autistisch spectrum of spraak/taal problemen. Het onvermogen van kinderen om soepel te kunnen reageren door problemen in de sensorische informatieverwerking is niet door niet willen maar door niet kunnen!